Reklama:

Hypermobilita (I.):
Jste hypermobilní?

Ronnie.cz > Medicína > Patologie

[Text: Alena Brožková] Zvládnete udělat bez problémů provaz? Trápí Vás při tréninku zvýšené prolamování kolen nebo loktů? Pak máte možná právě Vy co do činění s hypermobilitou. Záležitost nepříjemná, ale nikoliv neřešitelná. Trénink je s ohledem na obtíže třeba trochu upravit a vědět, na co si dát pozor, aby se ještě neprohlubovaly.

Hypermobilita obecně

Co je kloubní hypermobilita? Obecná definice je, že je to stav, kdy jsou klouby enormně uvolněné. S tím také souvisí pojem hyperlaxicita, neboli zvýšená volnost vaziva, které je tak méně odolné.

Jak již vyplývá z obecné definice, hypermobilní klouby jsou pohyblivé více, než je žádoucí, a tudíž náchylné k zablokování. Kloub se může totiž snadno přesunout ze své fyziologické polohy do jiné, ve které ale není schopen vykonávat svou funkci. Jednoduše řečeno, pokud se ze své přirozené polohy, kde je schopen pohybovat se extrémně, dostane do jiné, ve které se není schopen pohybovat téměř vůbec, může dojít k bolestivému zablokování, spasmům okolních svalů či přímo poranění. Zvláště pokud se klouby dlouhodobě přetěžují, dochází k nepříjemným zdravotním potížím, jako jsou bolesti kloubů, zad nebo hlavy. U hypermobilních jedinců se také často opakují drobná nebo větší zranění. Pokud mají lidé při své hypermobilitě obtíže, které se projevují nejčastěji bolestí, nazýváme tento stav hypermobilní syndrom.

Hypermobilitu dělíme na vrozenou a získanou. Vrozená hypermobilita je většinou geneticky daná a patrná již v kojeneckém věku. Získaná hypermobilita je způsobena nevhodnou sportovní zátěží zejména v dětství (typické sporty jsou balet nebo gymnastika), nebo vážným onemocněním. Dále se může dělit na celkovou nebo lokální, kdy jsou pohyblivější jen některé klouby. Celková může být někdy jen dočasná, setkáváme se s ní u těhotných žen a je způsobena hormonálními změnami. Mobilitu a její rozsah obecně u žen ovlivňuje hormonální hladina v těle.

Názory na léčbu a prevenci problémů způsobených hypermobilitou se rozcházejí. Okamžitou pomocí je nechat postižený kloub odpočinout a v případě otoku chladit nebo zpevnit elastickým obinadlem. Z dlouhodobého hlediska se doporučuje kloubní výživa, příp. léky na bolest v akutních případech, cvičit, zejména posilovat svalový korzet stabilizačními cviky, neprotahovat přespříliš a často měnit polohu. Osobně jsem se setkala i se zcela protichůdnými doporučeními - např. „raději moc nesportovat“ a naopak „zatěžovat klouby rovnoměrně cvičením v posilovně“, nebo dokonce „hlavně necvičit s činkami“.

Otestujte si, zda jste hypermobilní i Vy

K tomu, aby člověk zjistil, jestli je hypermobilní, slouží kromě vlastního pozorování i jednoduché testy. Zde si uvedeme příklady některých z nich:

  • maximální předklon s nataženýma nohama: při normální pohyblivosti by se měly špičky prstů dotknout podlahy, hypermobilní člověk bez problémů položí na zem celé dlaně
  • abdukce nohy v lehu na zemi: pokud nohy unožená a neunožená svírají úhel do 90°, je to normální rozsah; pakliže svírají úhel nad 100°, jedná se o hypermobilitu
  • ohnutí palce ruky: pokud se palec za pomoci druhé ruky ohne až k zápěstí, je kloub hypermobilní
  • oddálení palce od ostatních prstů: pokud je vzniklý úhel do 100°, jedná se normu; nad 100° již hovoříme o hypermobilitě
  • obejmutí šíje jednou rukou: když si obejmete vlastní šíji jednou paží a dosáhnete špičkami prstů na trny krční páteře, je to v normě; o hypermobilitu se jedná tehdy, pokud prsty přesáhnou střed zad o délku celé dlaně

Jak předcházet problémům?

Co je třeba udělat pro to, aby bolest nebyla tak častá, nebo aby alespoň trvala co nejkratší dobu? Zde je několik příkladů:

Pravidelný pohyb:
Zejména posilování svalů pomáhá udržovat kloub ve správné poloze, čímž se snižuje riziko úrazů. Zlepšuje prokrvení svalů a pohyb nitrokloubní tekutiny, což zlepšuje dodávku živin i odvádění odpadních látek při látkové přeměně.

Naučit se správné pohybové stereotypy:
Je vhodný nácvik správného držení těla ve stoji a při sezení, správného zvedání břemen nebo nošení tašek. Obecně se nedoporučuje spát na břiše a rozhodující je také výška polštáře. Mělo by se také vyhnout se nevhodným polohám, jako je např. turecký sed, sed mezi patami nebo delší klečení.

Správné spaní:
Pokud to jde, pořídit si zdravotní matraci na spaní odpovídající tvrdosti (vhodná je spíše středně tvrdá zónová pěnová matrace).

Nosit vhodný typ obuvi:
Při hypermobilitě se doporučuje nosit zejména obuv, která podporuje podélnou i příčnou klenbu nohy. Vysoké podpatky jsou pro delší nošení nevhodné.

Kontrola hmotnosti:
Nadváha významně přispívá ke zhoršování obtíží.

Vyhnout se nevhodným sportům a cvikům:
Mezi ty se řadí tenis, fotbal, házená, volejbal, gymnastika, balet a tanec. Vždy je ale třeba individuálně vyzkoušet, co s Vámi který sport dělá a zda se potíže nezhoršují. Nevhodné cviky jsou ty, při nichž dochází k prudké změně směru pohybu, rotaci nebo zvětšování rozsahu pohybu v kloubech.

Rozcvičení a protažení:
Před zátěží se vždy postupně pomalu rozcvičit, po zátěži se opatrně protáhnout.

Měnit polohu:
V zaměstnání, obzvlášť pokud je sedavé, často měnit polohu. Hypermobilní lidé špatně snášejí statickou zátěž, tedy dlouhodobé sezení nebo stání.

Navštívit specialistu:
Pokud Vás obtíže přinutí navštívit lékaře a nechcete se sportu úplně vzdát, vyhledejte nebo si nechte doporučit ortopeda specializovaného na sportovce. Z vlastní zkušenosti vím, že jiný nepochopí vášeň k pohybu a sportování většinou na nějakou dobu zakáže.

Vliv sedavého zaměstnání

Hypermobilní jedinci prý bývají klidní lidé, stres totiž zvyšuje svalové napětí. Pokud tedy máte stresové zaměstnání, Vaší hypermobilitě vlastně nevědomky pomáháte, abyste nebyli extrémně rozvolnění. Dlouhodobé strnulé sezení (stejně jako stání) je pro hypermobilní osoby dost nepříjemné. Především sezení u počítače je jednostranné přetěžování krční páteře. Na vině je sezení s hlavou skloněnou u obrazovky. To vede k různému protahování hlavy úlevovými polohami do stran, kroucení krkem, což později vede k problémům a následné hypermobilitě kompenzující potíže krční páteře.

Od lékařů lze dostat několik tipů, jak se vyhnout obtížím. Doporučuje se mezi opěradlo židle a záda vložit overball či malý polštářek, jakmile je cítit tlak či přetížení, tak se jít projít, monitor počítače si nastavit přímo před sebe, aby nedocházelo k vytáčení do stran. A hlavně nevytáčet hlavu do stran a nesnažit se otáčet hlavou o 180°. Je to možná krátkodobá úleva, v konečném důsledku se ale odstřelí obratle krční a hrudní páteře a bolest je ještě větší.

V dalších dílech se podíváme na konkrétní možnosti a vhodné či nevhodné sporty a aktivity
při hypermobilitě nejen z mé vlastní zkušenosti.



Související články:

Diskuse k článku:
Reklama:
Uživatelské jméno:
Heslo:
Text:
...
Upozornit na novou odpověď e-mailem.
Před napsáním příspěvku nepřehlédněte pravidla diskusí. Děkujeme za jejich dodržování.

21.02.10:23Mr.IuS - Podle mě se nedá určit nějaká predikce, zda bude mít ploch..
15.02.15:31Arnold Strong - ahoj hele když je norovnováha mezi hlubokejma svalama zad..
10.02.17:08Mr.IuS - a nenapadlo tě, že to, že nevidíš náznak lorditické křivky..
09.02.16:23Arnold Strong - no já osobně jsem viděl tak 5-6 lidí kteří měli tak okolo ..
05.02.11:13Mr.IuS - odkud čerpáš, že plochá záda mají většinou obézní lidé? Už..
03.02.16:34Arnold Strong - no dá se říct že plochý záda mají většinou obezní lidé -no..
08.01.00:31Mr.IuS - hypermobilita páteře rozhodně nejsou plochá záda... rozvol..
02.01.17:23AlaB - Odpovědi začínají být do diskuse moc dlouhé, poslala jsem ..
30.12.21:06Arnold Strong - a jak se díváš na bederní trakci na balonnu třeba ?nejvíc ..
30.12.16:24AlaB - Vznik spasmů se bohužel předvídat nedá, přirovnala bych to..
30.12.14:10Arnold Strong - a jak často se tam dělají ty spasmy v těch kloubech u tý h..
30.12.09:40RANDO - Tak pre mňa by urobiť to poníženie určite nebolo... to len..
30.12.06:47Kolibr - Něco málo najdete k tématu popř. i zde: http://danielastac..
30.12.00:17AlaB - O hypermobilitu se jedná, když se člověk dotkne v předklon..
29.12.23:43Arnold Strong - a dá se říct kolik lidí v posilovnách trpí hypermobilitou?..
29.12.23:12Petey - velmi dufam,ze si hypermobilny a dokazes to co na obrazku...
29.12.23:08Mablung - Njn, Blesk má několikanásobnou čtenost oproti seriozním no..
29.12.21:01Majka - Obávám se, že tvé nadšení bohužel sdílí jen malá část zdej..
29.12.20:09Arnold Strong - a je pravda že lidi co mají hypermobilitu , nemají žádnou ..
29.12.19:59Arnold Strong - dělejte víc těhle zdravotních článku je to super -to musí ..+2
29.12.18:02RavenStalker - Maximální předklon (dotyk dlaněma podlahy a dále) souvisí ..+1
29.12.17:02RANDO - Aký je to pocit ? Nežiarliš trochu na ňu, že si v tom jedn..
29.12.16:57seabees - opačně to už umí *22*
29.12.16:49RANDO - ...a opačným smerom aby to vedela by si nechcel ? *2*
29.12.16:28seabees - sice už je po vánocích,ale já bych chtěl ještě jeden dárek..
29.12.15:10TheNaturalWay - pokial som sa nepozrel na uvodnu fotografiu ma chrbat nebo..+1
Zobrazit všechny příspěvky







Jméno: pamatovat
Heslo:



Erasport, s. r. o. • Svahová 1537/2, 101 00 Praha 10 - Vršovice • IČ: 29052131, DIČ: CZ29052131 • Kontaktní údaje
Copyright © 2010-2017 Erasport, s. r. o. • Copyright © 2001-2017 Ronnie.cz • Ronnie.cz je registrovaná ochranná známka. • Historie změn
Publikování nebo další šíření obsahu serveru Ronnie.cz je bez písemného souhlasu společnosti Erasport, s. r. o. zakázáno.
Vyhledávání:
RSS     Internetový magazín  ::   Sportovní obchod  ::   Fitness TV NOVÉ  ::   Diskusní fórum  ::   Fitness akademie  ::   Fitness centra