Reklama:

Fyzioterapeut radí:
Rameno (II.) - artróza

Ronnie.cz > Medicína > Patologie

Poradna odpovídá na konkrétní dotazy zájemců velmi zjednodušeně, aby jejímu
obsahu porozuměl skutečně i ten, kdo má nulové vědomosti o lidském organismu.

Hledáte-li podrobnější informace k daným tématům, využijte našeho vyhledávače
nebo členění příspěvků podle kategorií, mnoho odborněji laděných a podrobnějších článků jistě najdete.

Fyzioterapeut radí:
Ramenní kloub (I.)
Strukturální a funkční poruchy pohybového aparátu (II.)
Strukturální a funkční poruchy pohybového aparátu (I.)

V dnešním článku se podíváme na Miroslavův dotaz týkající se ramenního pletence. Jeho konkrétní potíže však nepostihují pouze ramena. Článek si proto určitě přečtěte, i když Vám artróza byla diagnostikována kdekoliv jinde v pohybovém aparátu.

Miroslav Štorch:
Dobrý den, mám prosbu. Mám artrózu v pravém rameni. Rád posiluji, ale přes bolest nemůžu cvičit. Byl jsem na ortopedii, kde mi doktor předepsal léky Diclofenac Duo a jednou za 14 dní Depomedrol. Pomohlo mi to, že už mohu spát bez bolesti, ale jinak nemůžu nic, ani třeba kolo ze sklepa vynést, jak mě bolí rotátorový sval. Prosím o radu, jak dál. Je mi 41 let a neumím si představit život bez cvičeni, strongman cviků atd. Děkuji předem za odpověď.

Nebojím se říci, že artróza je, nebo někdy bude součástí života každého z nás. Jistý stupeň opotřebování tkáně už je v důchodovém věku normální i u úplně zdravých a skvěle fungujících jedinců. Nikdo takový mimochodem prakticky neexistuje. Teď tedy netuším, jak velké artrotické změny Vám byly diagnostikovány, ale ve 40 letech je přeci jen hodně brzy na nějaké větší poškození. Drobné změny by ale už nebyl problém najít u velké části populace.

Artrotické změny v kloubech a přidružených tkáních jsou již trvalého charakteru. Jedná se tedy o poruchy strukturálního typu. Chrupavka mi nová nedoroste, stejně jako mi nezmizí narostlé kostní výrůstky (osteofyty). Farmakologická léčba je tedy v takovém případě pouze symptomatická. Ani kvalitní aktivní pohybová práce mi strukturální změny neodstraní. Význam ale má. A veliký.

Artrotické změny jsou změny degenerativního charakteru vznikající na podkladě přetížení v průběhu celého života. V jednom ve svých starších článků zabývajícím se strukturálními změnami jsem psal, že toto přetížení v drtivé většině případů vzniká na pokladě poruchu vnitřní mechaniky těla. Přetížení čistě externí zátěží (sport, práce) bez poruchy vnitřní mechaniky musí být velmi výrazné a dlouhotrvající. Tělo toho vydrží opravdu hodně. Když se však zkombinují oba jevy naráz, je na problémy zaděláno opravdu velmi rychle. Nestabilní, mimo ideální osu držené koleno se člověku, který na sobě nosí o pár desítek kilogramů více, než by musel, zničí rychlostí blesku. Na druhou stranu znám o dost obéznější osobu, jejíž dolní končetiny jsou stabilnější než betonové nosníky, a problémy ji nepotkají nikdy. Nebo o 30 let později než nebožáka z prvního příkladu.

A zde přichází na výsluní výše zmíněná aktivní pohybová práce s tělem. Vzniklé změny ve tkáních už sice neodstraním, ale předejít vzniku dalších zcela jistě můžu. A to právě zlepšením vnitřní mechaniky těla. Stejně tak mohu ve většině případů až skoro zázračně ovlivnit subjektivní negativní vjemy z postižené oblasti. V tomto případě mám na mysli bolest. Ta velmi často vzniká ze stažených nebo třeba komprimovaných tkání (svaly, bursy), které ale nevratně strukturálně poškozeny nejsou. Opět je na vině ta kvalita a souhra dynamických pohybů a stabilita statických pozic.

Když nadměrnou část hybnosti v ramenním pletenci neustále přenáším z glenohumérálního (lopatka a pažní kost) kloubu do kloubu scapulothorakálního (lopatka a hrudník), celá tato oblast bohužel trpí.

Zlepšení koordinace jednotlivých tělních segmentů. Zvětšení svalové síly. Zvýšení svalové elasticity. To je to, oč tu běží! A to dokážu opět pouze aktivním pohybem. Přitom odstraním funkční poruchy, zlepším vnitřní mechaniku těla a předejdu vzniku strukturálních změn pohybového aparátu. A rozumná externí zátěž mi nebude vadit, naopak mě bude udržovat ve stabilním stavu.

V případě, že Vám někdo "určí" diagnózu artróza, tedy není na místě začít panikařit a vyhodit všechno sportovní náčiní z okna. Všeho nechat a místo toho se posadit do křesla před zcela jistě kvalitní televizní produkci je to nejhorší, co mohu udělat. Já sám mám kvůli špatné diagnostice a léčbě zranění v pubertě vytvořené solidní poúrazové artrotické změny v jednom koleni. Kam se na ně hrabe můj sedmasedmdesátiletý děda. V posledních letech jsem cítil potíže pouze v obdobích, kdy jsem z nějakého jiného důvodu nemohl kvalitně sportovat. Nedělejme ze sebe dobrovolně trpící pacienty strachující se o své rameno (já koleno) při sebemenší zátěži. Já rozhodně plánuji za pár desítek let blbnout se svými vnoučaty. K tomu mi dopomáhej dřepovací stojan.

Plán je v tazatelově případě jasný. Kompletní diagnostika sportovní, pracovní i "běžné" kvality pohybu a následná intenzivní práce na nápravě. V první fázi tedy bohužel výrazná tréninková regrese, hlavně z hlediska obtížnosti cviků a samozřejmě zvedané zátěže. Bude se muset nejdříve naučit jinak hýbat, než se začnou prohýbat osy. Se zlepšující se situací ale přijde na řadu postupné zvyšování náročnosti. Těžší a těžší cviky. Více kilogramů na čince, dynamičtější pohyb, náročnější pozice atp.

Jelikož neznám přesný nález a stav, nemohu říci, jestli bude mít tazatel nakonec nějaké omezení. Při velkých strukturálních změnách už jisté limity vždy budou. Když bude rameno strukturálně omezené v rozsahu pohybu, tak některé cviky nad hlavou s velkou činkou prostě udělají neplechu, i kdybyste se rozkrájeli. Je třeba cvičit tak, aby si člověk pomáhal, ne ubližoval. Místo tlaků za hlavou cvičit ty před hlavou nebo místo velké osy vzít jednoruční činky a nastavit si s nimi paže v jiném úhlu...

Velké množství strongman cviků je, upřímně řečeno, dost vražedných i pro úplně funkční tělo. Už pouze z jejich nutné mechaniky pohybu pro jejich zvládnutí. To, že strongmani, se kterými jsem pracoval, vypadali spíše jako trhací kalendář, už je zase další věc. Takže v tomto případě bych to opravdu spíše více viděl na výměnu axlu a sudů za "obyčejné" činky. S těmi mi ale nic nebrání blbnout dalších 20 let. Pokud se do toho pustím postupně a správně, bude mi to jen ku prospěchu.

Máte-li dotaz pro našeho odborníka z oblasti fyzioterapie
a sportovního lékařství, využijte formuláře v tomto článku.

Chcete-li využít osobní terapie a služeb Romana Koubíka,
kontaktujte ho na Facebooku či webových stránkách.


Foto:
č.1 - © Nevit Dilmen [CC BY-SA 3.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0) or GFDL (http://www.gnu.org/copyleft/fdl.html)], via Wikimedia Commons
č.2 - By National Institute Of Arthritis And Musculoskeletal And Skin Diseases (NIAMS); SVG version by Angelito7 (Shoulderjoint.PNG) [Public domain or Public domain], via Wikimedia Commons
č.3 - By OpenStax College [CC BY 3.0 (http://creativecommons.org/licenses/by/3.0)], via Wikimedia Commons


Související články:

Diskuse k článku:
Reklama:
Uživatelské jméno:
Heslo:
Text:
...
Upozornit na novou odpověď e-mailem.
Před napsáním příspěvku nepřehlédněte pravidla diskusí. Děkujeme za jejich dodržování.

23.01.11:32Skinn3r - A co začít doplňovat ve vyšších davkach minerály jako je n..
22.01.20:33powerplateau - Hezký článek. Skvěle popisuje fakt, že artrotické změny v ..
Zobrazit všechny příspěvky







Jméno: pamatovat
Heslo:



Erasport, s. r. o. • Svahová 1537/2, 101 00 Praha 10 - Vršovice • IČ: 29052131, DIČ: CZ29052131 • Kontaktní údaje
Copyright © 2010-2018 Erasport, s. r. o. • Copyright © 2001-2018 Ronnie.cz • Ronnie.cz je registrovaná ochranná známka. • Historie změn
Publikování nebo další šíření obsahu serveru Ronnie.cz je bez písemného souhlasu společnosti Erasport, s. r. o. zakázáno.
Vyhledávání:
RSS     Internetový magazín  ::   Sportovní obchod  ::   Fitness TV NOVÉ  ::   Diskusní fórum  ::   Fitness akademie  ::   Fitness centra