Reklama:

Jak pěstovat dobrou paměť?

Ronnie.cz > Medicína > Ostatní

Paměť je schopnost ukládat a vybavovat informace v mozku. Správné uložení a vybavení záleží na mnoha okolnostech (prostředí, emoce, choroba, únava, stres) a především na stavu vědomí. Lidská paměť uchovává spíše význam informace než detaily, není to videorekordér. Není-li informace opakována, dochází k zapomínání.

Podle odborníků se lidský mozek vyvíjí do 25 let a poté se jeho stav již jen zhoršuje. Mezi 60 a 64 lety věku trpí demencí každý stý člověk, od 70 do 73 let stoupá výskyt na 3,6 procenta obyvatel a od 75 do 79 let je to již 6 %. Věk nad 85 let přináší demenci každé 4. osobě. V ČR žije údajně 100 tisíc lidí postižených demencí.

Stav paměti si můžete nechat vyšetřit, odborník poté usoudí, zda jde o změny u zdravě stárnoucího člověka, nebo zda se jedná o příznaky nastupující demence (poruchy paměti mohou být příznakem Alzheimerovy choroby nebo jiného typu demence). Při včasném zjištění případné poruchy lze léčbou postup choroby zbrzdit.

Zapomínání ve stáří je poměrně běžnou záležitostí, pokud však vyloučíme Alzheimerovu chorobu či různé typy demence, může se objevovat i u lidí mladšího věku. Tomuto projevu lze předcházet a paměť trénovat, jak upozornili odborníci z motolské nemocnice na dubnové besedě v Praze.

Paměťové stopy lze podpořit vhodnou životosprávou, dostatkem spánku, pravidelnou fyzickou aktivitou (nejlépe chůze 4 km denně, tanec), správným jídelníčkem (čerstvé ovoce, středomořská kuchyně - ryby, saláty z čerstvé zeleniny, olivový olej, omega mastné kyseliny, koření kurkuma). Pomoci mohou také přípravky s extrakty Ginkgo biloba, které zlepšují prokrvení převážně mozkových cév a kombinace vitamínů C a E. Doporučuje se rovněž malé množství (2 dcl) červeného vína (ale nepřehánět! :-).

Pro dobrou paměť je důležité mít v pořádku také krevní tlak a hladinu cholesterolu, zvýšené hodnoty je nutno léčit. Paměť zhoršuje kouření a naopak ji vylepšuje mozkový trénink. Pozornost a koncentraci si člověk může rozvíjet při karetních hrách, luštění křížovek nebo sudoku.

Paměť lze trénovat i mnoha specifickými postupy. Je to např. mnemotechnika, při které se využívá např. ve větném spojení začátek názvu předmětu nebo věci určené k zapamatování - do jednoho celku (Smetanovy opery, planety slunce apod.), dále využití techniky loci, jejíž podstatou je spojit každou položku, kterou chceme uchovat v paměti s určitým místem apod. Existují kurzy trénování paměti, které jsou vhodné pro každého, bez rozdílu věku.

Švédští vědci také přišli se studií, podle níž mají lidé svobodní ve středním věku o polovinu větší náchylnost ke vzniku Alzheimerovy choroby než lidé žijící v páru. Život v páru je totiž jednou z nejintenzivnějších forem sociální a intelektuální stimulace.

Vzdělávání během celého života, správná životospráva, mentální a fyzická aktivita jsou však vždy nezbytným předpokladem k udržení Vaší duševní svěžesti.


Související články:

Diskuse k článku:
Reklama:
Uživatelské jméno:
Heslo:
Text:
...
Upozornit na novou odpověď e-mailem.
Před napsáním příspěvku nepřehlédněte pravidla diskusí. Děkujeme za jejich dodržování.

Zobrazit všechny příspěvky







Jméno: pamatovat
Heslo:
Víte, že...
...poslední objednávka v obchodě
Ronnie.cz byla před 29 sekundami?



Erasport, s. r. o. • Svahová 1537/2, 101 00 Praha 10 - Vršovice • IČ: 29052131, DIČ: CZ29052131 • Kontaktní údaje
Copyright © 2010-2017 Erasport, s. r. o. • Copyright © 2001-2017 Ronnie.cz • Ronnie.cz je registrovaná ochranná známka. • Historie změn
Publikování nebo další šíření obsahu serveru Ronnie.cz je bez písemného souhlasu společnosti Erasport, s. r. o. zakázáno.
Vyhledávání:
RSS     Internetový magazín  ::   Sportovní obchod  ::   Fitness TV NOVÉ  ::   Diskusní fórum  ::   Fitness akademie  ::   Fitness centra