AKCE: Smart Whey protein 1+1
Nově v moderním sáčkovém balení!
Více zde.

Recenze: Anatomie
(Radomír Čihák)

Ronnie.cz > Medicína > Anatomie

• 1. díl - Učebnice obsahuje anatomii celého pohybového aparátu. Prof. MUDr. Radomír Čihák, DrSc., a prof. MUDr. Miloš Grim, DrSc., upravili a doplnili tento díl podle posledních poznatků (zejm. variabilita kostí a svalů a některé vývojové aspekty). Přes 400 barevných ilustrací je dílem akademického malíře Milana Meda. Publikace je potřebná nejen pro výuku základního oboru medicíny a zvládnutí tohoto základního a obtížného předmětu, ale je i potřebným doplňkem odborné knihovny lékařů mnoha oborů, u nichž jsou dobré anatomické znalosti nevyhnutelné.
  • 2. díl - Obsahuje gastropulmonální a urogenitální systém a soustavu žláz s vnitřní sekrecí, která je koncipována jako funkční systém. Jsou to klíčové úseky pro fyziologii, patologii a kliniku. V učebnicích jsou vyzvednuta jednak základní fakta pro studenta medicíny, jednak vývojová a funkční hlediska. V textu je 270 vyobrazení, která jsou v naprosté většině barevná.
  • 3. díl - Poslední díl celobarevné učebnice, který obsahuje anatomii kardiovaskulárního systému, centrálního nervstva, periferních mozkomíšních a vegetativních nervů, kůže a smyslových orgánů. Jsou v něm připojeny poznámky topografické a poznámky praktické (užité) anatomie. Pro usnadnění studia jsou graficky rozlišeny základní texty, doplňující informace, vysvětlení a dodatky. Upravené a doplněné vydání - aktualizované posledními poznatky. Knihu ilustroval akademický malíř Ivan Helekal.

Celá třídílná didaktická publikace u nás dosud nebyla ve své odborné úrovni překonána.

Knihy můžete zakoupit zde: Anatomie

Prof. MUDr. Radomír Čihák, DrSc. stvořil v České republice snad nejznámější a nejvyužívanější komplet tří publikací o anatomii, které zahrnují celé lidské tělo včetně základů histologie.

V současné podobě jsou jeho knihy na trhu ve druhém, upraveném a doplněném vydání. První díl spatřil světlo světa již v roce 1987, druhý roku 1988 a na třetí si zájemci počkali až do roku 1997... všechny byly v krátké době rozebrány. Zájem o jeho publikace byl vždy značný, když již nebyly k dostání na trhu, nezbývalo, než se obrátit na fakultní knihovny. Sama si vzpomínám, jak byl v době mých studií Čihák vzácností, knihovna jej půjčovala pouze do studovny, popř. jen přes noc domů, protože se z něj každý chtěl připravovat. Dnes, po vydání upravené verze roku 2001 (a následných dotiscích v letech 02, 03, 06 a 08 - říkám si, jak obrovský zájem o ni musí být, když ji stále znovu a znovu vydávají...) si jej může kdokoli koupit, stačí sáhnout do regálu v knihkupectví a mít dostačující obnos peněz. Pravda, ztratil sice na kouzlu nedosažitelnosti, ale bylo by škoda o tak krásnou knihu přijít a nevlastnit ji ve své knihovničce.

• Anatomie 1 - celý pohybový aparát
  • Anatomie 2 - dýchací, trávicí a vylučovací soustava, žlázy s vnitřní sekrecí
  • Anatomie 3 - centrální nervový systém, nervy, smysly, kůže, srdečněcévní systém

Všechny díly jsou celobarevnými učebnicemi zahrnujícími obrovské množství srozumitelných a názorných obrázků a schémat pro snazší pochopení a zapamatování problematiky.

Pokud se chcete dozvědět jakékoli informace o lidské anatomii, učit se z kvalitní knihy, graficky upravené tak, že se Vaše fotografická paměť má krásně čeho chytit, pak Vám opravdu doporučuji sáhnout do regálu pro Anatomii profesora Radomíra Čiháka. Jistě si sami z vlastní zkušenosti vzpomenete, jak špatně se učí z příšerných skript vyvedených na špatném papíře, s nepřehledně uspořádaným jednolitým textem a prapodivným hrbatým fontem. Pak vězte, že Čihák těmito neduhy rozhodně neoplývá. Všechny tři díly jsou tištěny na kvalitním křídovém papíře, jehož zásluhou (a samozřejmě rozsahem vědomostí, které knihy v sobě pohlcují) budou trpět Vaše záda, pokud se rozhodnete je s sebou kamkoli přenášet. To je však asi jedinou "vadou", kterou tyto publikace vlastní.

Struktura knihy je vzácně zvolena tak, aby graficky vyzdvihovala základní informace, výrazněji vytištěné anatomické názvy staví přehledně na začátky řádek a tím usnadňuje rychlejší naučení pojmů i lepší zapamatování. Důležité odstavce jsou při své levé straně označeny svislou barevnou čarou (pro každý díl je charakteristická jiná barva). K přehlednosti přispívá množství různě odlišených nadpisů dle hierarchie členění.

Vezmete-li do ruky první díl anatomie, který se zabývá pohybovým aparátem, zjistíte, že každý sval je uveden nejen v latinské podobě, ale má při sobě zmíněn také český ekvivalent. Nikdy nechybí ani odkaz na jeden nebo více obrázků, na kterých jej můžete nalézt, takže nemusíte knihou zběsile listovat ve snaze ho odhalit. Následuje pokaždé ve stejném stylu popsaný začátek, úpon, funkce a inervace svalu, popřípadě pár zajímavostí zpestřujících anatomickou jednotvárnost. Velikost méně důležitého textu je zřetelně odlišena.

Anatomii se v žádném případě nelze naučit bez dostatku barevných ilustrací. Čihák předkládá čtenáři bohaté množství zjednodušených modelů a schémat, snaží se propojit vizuální paměť v souladu s textem. Všechny obrázky mají přehledně uspořádané popisky, a pokud jsou svaly popisovány po vrstvách, bývají ostatní odlišeny šedou barvou, což opět značně ulehčuje učivo.

Co je na ní kouzelné, je to, že se Čihákova Anatomie neomezuje pouze na popis anatomických struktur, jak se na těle nacházejí (jak to často vídáme u anatomických atlasů a knih) - a nauč se to, jak chceš, ale snaží se čtenáři podat již jakýsi návod, jak si čtení a učení ulehčit, jakési pomůcky, jak si lépe zapamatovat. Má-li například jedna vrstva svalů něco společného (např. společný začátek), předchází popisu jednotlivých svalů všeobecné shrnutí a usnadnění pro lepší pochopení souvislostí.

V samotném závěru knihy je pak zařazena velmi užitečná tabulka jednotlivých pohybů a svalů účastnících se na nich. Knihu uzavírá rejstřík pojmů s čísly všech stran, kde se o nich autor zmiňuje.

Podle mého názoru je Čihák opravdu nejpovedenější učebnicí anatomie, která je u nás k dostání. Myslím si, že tak obrovský zájem o ni je v tomto případě naprosto zasloužený. Klobouk dolů, pane profesore.

Základní údaje o knihách:

1. díl:

• úplný název: Anatomie 1 (druhé, upravené a doplněné vydání)