Reklama:

Inulin, dokonalá vláknina?

Ronnie.cz > Medicína > Věda a výzkum

Troufám si říct, že každý z nás už slyšel o prospěšnosti vlákniny pro naše trávení. Vlákninu v potravinách dělíme na dvě kategorie - nerozpustnou a rozpustnou. Nerozpustná vláknina dokáže ve střevě nabobtnat, čímž zvětší objem stolice a ta poté může lépe procházet střevním traktem. My se dnes ale zaměříme na jednu ze složek rozpustné vlákniny - inulin.

Co je to inulin?

Inulin je sacharidová látka neutrální chuti a barvy. Je charakterizován jako oligosacharid (2 - 10 pospojovaných monosacharidových molekul), nebo polysacharid (10 - 100 pospojovaných monosacharidových molekul), podle toho, z jakého zdroje pochází. Ať už je počet jednotek jakýkoliv, vždy se jedná o dlouhý řetězec pospojovaných molekul fruktózy. Na rozdíl od samotné fruktózy nám ale neposkytne žádnou energii; využití inulinu spočívá v něčem zcela odlišném.

Účinky inulinu v lidském organismu

Ačkoliv se jedná o látku sacharidové povahy, inulin tělo nedokáže svými enzymy rozštěpit a díky tomu se dostane až do tlustého střeva, kde plní svoji funkci navýsost perfektně. Inulin je totiž prebiotické povahy. Co to znamená? Veškerá prebiotika jsou jednoduše řečeno potravou pro naše střevní bakterie, které si díky těmto prebiotikům zachovávají správnou funkci. Na rozdíl od probiotik, které dodávají již zmíněné bakterie, jsou prebiotika „přirozenější“ cestou, jak si zachovat dostatečný počet a správnou funkci střevních bakterií. Inulin dále způsobuje kvašení v tlustém střevě, což vede ke zvýšení obsahu vody ve stolici a upravuje její pravidelnost k lepšímu.

Mezi další jeho přínosy patří pozitivní vliv na imunitní funkci organismu. Jak jistě víte, veškerý základ naší imunity pochází ze střev. Můžete konzumovat dostatek vitamínů v potravě nebo výživových doplňcích, ale pokud Vaše střevo nebude správně plnit svoji funkci, snadno ochoříte. Celý střevní trakt, od horních až po spodní pasáže, je pro cizí bakterie nejsnadnější bránou do našeho vnitřního organismu. Pokud jedna z pasáží nebude správně fungovat, může se člověk dostat do velkých zdravotních potíží, infekčními nemocemi počínaje a nádory konče.

Inulin je vhodný i pro diabetiky, jelikož brání rychlému trávení sacharidů v tenkém střevě. Díky tomu dokáže jeho zvýšený příjem upravit citlivost inzulínosenzitivních tkání. Často také nahrazuje v dia potravinách sacharidové složky, které dokážou na rozdíl od inulinu zvýšit hladinu krevního cukru. Dalším „neodpáratelným“ pozitivním přínosem je podpora vstřebávání vápníku (1, 2, 3). Zvýšená konzumace inulinu vede k vyšší absorpci vápníku z potravin, což může být dobrá zpráva pro lidi, kteří jsou v rekonvalescenci po zlomeninách, nebo mládež, kterou čeká ještě pár let vývinu kostí a celkového růstu organismu.

Studie (4) o vlivu inulinu na hladinu triglyceridů ukazuje, že jeho zvýšená konzumace pozitivně ovlivňuje hladinu triglyceridů v krvi a játrech, dále snižuje hladinu VLDL (špatného) cholesterolu až o 31 % a naopak zvyšuje hladinu cholesterolu HDL (dobrého).

Shrnutí pozitivních vlivů inulinu na organismus:

  • Podpora imunitní funkce organismu.
  • Pozitivní vliv na zažívání.
  • Zvýšená schopnost organismu vstřebávat vápník.
  • Vhodný pro diabetiky.
  • Zlepšuje citlivost vůči inzulínu.
  • Upravuje hladinu HDL a VLDL cholesterolu správným směrem.
  • Snižuje hladinu triglyceridů v krvi a játrech.

Kde se inulin přirozeně nachází?

Inulin najdeme přirozeně hlavně v kořenu čekanky, s tou se také můžete setkat na etiketách dia potravin. Dále v česneku, cibuli, luštěninách, pórku, artyčocích, chřestu, banánech, pšenici, žitu, slunečnici topinambur atd. Vyjmenoval jsem pouze potraviny, které obsahují inulin ve větší koncentraci, pro ostatní zdroje inulinu stačí chvilku zapátrat na internetu. Určitě si nyní dokážete pro sebe vybrat vhodnou potravinu. Můžu Vás ubezpečit, že inulin je odolný vůči vysokým teplotám, takže se nemusíte bát, že po tepelné úpravě výše uvedených potravin tuto cennou látku ztratíte.

Inulin se začal také již využívat v potravinářském sportovním odvětví jako součást přípravků určených k hubnutí či posílení střevní mikroflóry. Na americkém trhu je k dostání tzv. Fiber Choice (v překladu volba vlákniny), což je právě produkt určený pro zdravou střevní mikroflóru. Obsahuje spolu s inulinem také vápník, kterého se tímto způsobem podávání vstřebá více než obvykle. Na našem trhu se můžete setkat s kombinací vápník + vitamín D + inulin. Nechci z tohoto článku dělat reklamní propagaci, proto nebudu uvádět žádné názvy českých výrobků. Ve sportovním odvětví se nedávno objevil na trhu výrobek obsahující kromě ostatních látek stimulujících lipogenezi také inulin.

Denní dávka inulinu

Člověk běžně spotřebuje do jednoho gramu inulinu denně. Pro zlepšení funkce střev je nutné zvýšit dávku aspoň na 3 - 5 g za den. Lidé, kteří trpí cukrovkou a vysokou hodnotou LDL a VLDL cholesterolu, mohou dávku zvýšit na 8 - 20 g za den. Dávky od cca 40 g jsou již projímavé a mohou způsobovat pálení žáhy, nadýmání, až křeče.


Zdroje:
1. Coudray C., Bellanger J. et al. Effect of soluble or partly soluble dietary fibres supplementation on absorption and balance of calcium, magnesium, iron and zinc in healthy young men. Eur J Clin Nutr, 1997. 51:375-380.
2. Griffin I. J., Davila P. M., Abrams S. A. Non-digestible oligosaccharides and calcium absorption in girls with adequate calcium intakes. Br J Nutr, 2002. 87(příloha 2):S187-S191.
3. Abrams SA, Griffin IJ, et al. A combination of prebiotic short- and long-chain inulin-type fructans enhances calcium absorption and bone mineralization in young adolescents. Am J Clin Nutr, 2005. 82:471-476.
4. Laboratory of Experimental Biochemistry, IRCCS S de Bellis Via Turi, 27 I-70013 Castellana Grotte, Bari, Italy. Metabolic effects of a diet with inulin-enriched pasta in healthy young volunteers. Curr Pharm Des, 2010. 16(7):825-31.


Související články:

Diskuse k článku:
Reklama:
Uživatelské jméno:
Heslo:
Nadpis:
Text:
...
Upozornit na novou odpověď e-mailem.
Před napsáním příspěvku nepřehlédněte pravidla diskusí. Děkujeme za jejich dodržování.

17.03.13:42Garp - Věřím i že Inulin je prospěšný při prevenci karcinomu tl. ..
12.03.23:17armydog01 - Není to něco jako psylium?
Zobrazit všechny příspěvky







Jméno: pamatovat
Heslo:



Erasport, s. r. o. • Svahová 1537/2, 101 00 Praha 10 - Vršovice • IČ: 29052131, DIČ: CZ29052131 • Kontaktní údaje
Copyright © 2010-2016 Erasport, s. r. o. • Copyright © 2001-2016 Ronnie.cz • Ronnie.cz je registrovaná ochranná známka. • Historie změn
Publikování nebo další šíření obsahu serveru Ronnie.cz je bez písemného souhlasu společnosti Erasport, s. r. o. zakázáno.
Vyhledávání:
RSS     Internetový magazín  ::   Sportovní obchod  ::   Fitness TV NOVÉ  ::   Diskusní fórum  ::   Fitness akademie  ::   Fitness centra