Reklama:

Relaxace po čtyřicítce

Ronnie.cz > Medicína > Regenerace

Poté, co jsme se seznámili se správným stravováním po čtyřicítce a také s potřebou udržovat náš organismus v pohybu, je nutné zmínit se také o poslední důležité činnosti - o relaxaci. Pro náš klidný a zdravý život je důležitá také psychická vyrovnanost, kterou nám může přinést právě relaxace. Tělo je náš chrám, o který musíme pečovat. Jelikož po čtyřicítce dochází k řadě změn (bohužel i těch degenerativních), je potřeba si připustit, že určitou péči by si naše "schránka" zasloužila.

Stres a jeho důsledky

Význam relaxace je dalekosáhlý a přesahuje značně oblast svalů. Je podmínkou nejen úspěšného strečinku, ale i dobrého zdraví, tělesné i duševní výkonnosti a celkově dobrého životního pocitu. I když někdy hovoříme zvlášť o relaxaci tělesné a relaxaci duševní, ve většině případů je oddělit nelze, protože se vyznačují těsnou vzájemnou vazbou. Neměl by nás proto překvapit ani fakt, že většina léků, které se používají ke zmírnění duševního napětí, působí tím, že uvolňuje svalstvo. Z nesprávných postojů (k lidem, životu, práci) pramení například i to, že určitým životním situacím a problémům přikládáme zbytečně velkou důležitost. Necháváme se jimi dlouhodobě stresovat a naše celkové napětí (duševní i tělesné) stoupá a přetrvává. Stres se nakonec může stát součástí naší osobnosti se všemi patřičnými neblahými důsledky. Projevuje se ve zvýšení svalového tonu, zejména svalů šíjových, mimických, ale i jiných. Celkové napětí, zejména pokud je nepřetržité a dlouhotrvající, se promítá také do vegetativních funkcí (zvyšuje se krevní tlak, zhoršuje se krevní zásobení srdečního svalu, zhoršuje se trávení apod.). Psychologové tento jev označují jako somatizaci psychických tenzí, tedy duševní napětí projevující se v tělesných funkcích.

Relaxace vs. stres

Každý z nás občas prožívá chvíle nebo i celá období, kdy je v napětí. K tomu, abychom v životě obstáli, potřebujeme aktivaci i napětí, a dokonce i mírný stres. To k životu patří, protože díky těmto podnětům se lépe přizpůsobujeme (adaptujeme) většímu tělesnému i duševnímu zatížení. Nebylo by tedy moudré úplně se zbavovat těchto adaptačních podnětů. Je však nemyslitelné, že bychom mohli prožít plný a hodnotný život ve stavu trvalého napětí, nebo naopak ve stavu hluboké relaxace.

Naučte se snižovat napětí

Během stresu z každého svalu neustále přichází proud nervových vzruchů do centrálního nervového systému. Jestliže napětí ve svalu vzrůstá a trvá, je trvale mohutný i proud nervových impulsů. To se projeví dřívějším nástupem nervosvalové únavy a zhoršením koordinace pohybů. Pomocí relaxačních cvičení se odstraňuje především nadměrné a neúčelné napětí přetrvávající ve svalech v klidovém režimu.

Podceňovaná relaxace

Relaxace a aktivace se musí střídat. Obojí na sobě závisí, vzájemně se ovlivňuje a podporuje. Například bezprostředně po silné motorické aktivitě je snížená vnímavost na vlivy vnějšího prostředí. A to je předpoklad k dobré relaxaci a regeneračním (obnovovacím) pochodům, které by měly následovat. A schopnost dobré relaxace je opět předpokladem pro dobrý výkon. Je zde přímá souvislost. Proto v práci a také ve sportu dosahuje úspěchu pouze ten, kdo ovládne umění relaxace. Po čtyřicítce, kdy naše tělo prošlo celou řadou stresových zátěží, to platí dvojnásob.

Zjišťování úrovně svalové relaxace

Úroveň svalové relaxace lze zjišťovat jen velmi obtížně, protože nemáme vhodné a hlavně v běžné praxi použitelné testy.

Subjektivně můžeme usuzovat stupeň svalového uvolnění podle tuhosti svalové tkáně při palpaci nebo podle velikosti rozsahu pasivních pohybů. Rozsah pasivního pohybu ovšem není závislý jen na stupni relaxace.

Objektivně je svalová relaxace spojena se snížením srdeční a dechové frekvence, změnou elektrických potenciálů, změnami kožní teploty apod. Stupeň svalové relaxace lze však podle těchto jednotlivých dílčích ukazatelů těžko přesně určit.

Způsoby relaxace

Sauna

Saunu známe hlavně jako zařízení, které má blahodárné účinky na zdraví člověka, především výborný preventivní účinek. Pravidelné saunování posiluje obranné schopnosti lidského organismu a snižuje výskyt celé řady onemocnění. Dále saunu můžete využít jako prostředek k postupnému otužování i jako prostředek ke zvyšování kondice.

Sami asi víte, že saunování je individuální požitek, a proto jej musí každý jednotlivec vyzkoušet. Každý si musí najít ten nejvhodnější způsob, někomu saunování třeba není vůbec příjemné. Individuální je především doba pobytu v potírně. Délka pobytu je značně rozdílná, zejména v závislosti na teplotě potírny. Většinou se hovoří o délce okolo 10 minut v těch nejvyšších teplotách (kolem 100 °C a více). Spolehlivým ukazatelem skončení pobytu v potírně je nástup mohutného pocení. Účinek tepla je možno v potírně zesílit kartáčováním. Pro jistotu zdůrazňuji, že při saunování u dětí dochází k přehřátí velmi rychle, a tedy i délka pobytu v potírně musí být úměrně kratší. Po přehřátí následuje rychlé zchlazení. I rychlost zchlazení je individuální záležitostí - nejpomalejší účinek má přechod do studeného vzduchu, o něco rychleji působí studená sprcha, nejrychleji potom skok do bazénku se studenou vodou o teplotě 8 - 12 °C. Důležité je ponořit do vody i hlavu, jinak se do ní nahrne krev.

V regeneraci se doporučuje co nejrychlejší zchlazení, tedy skok do bazénku. Toto zchlazení není nepříjemné, protože většinou dochází k paradoxnímu pocitu tepla, který je vyvolán velmi intenzivním podrážděním ohromného počtu kožních termoreceptorů. I zde je doba pobytu v bazénku záležitostí "příjemného pocitu ze zchlazení". Po určité době začne každý pociťovat chlad, někdy až mrazení a bodání, a to je ten nejlepší okamžik pro ukončení procedury. Před dalším saunováním se z hygienických důvodů požaduje sprchování i před každým vstupem do prohřívárny. Celý proces, tedy prohřátí a zchlazení, se opakuje dvakrát až třikrát. Větší počet se v regeneraci nedoporučuje.

Masáže

Masáže jsou nejstarší léčebná metoda na světě, která se již provádí více jak 3000 let. Masáže jsou přirozeným a šetrným způsobem, který lečí a potlačuje bolesti. Znáte to sami, když máme nějaké bolesti po těle, tak zcela instinktivně přikládáme své ruce a provádíme masáž. Například při bolestech hlavy nebo žaludku. I malé děti praktikují tuto formu samoléčby, a to bez jakýchkoliv medicínských znalostí. To znamená, že v podstatě provádějí masáže. Masáž se už odjakživa těšila zájmu pacientů a v dnešních dnech její obliba ještě stoupá. Při současném životním stylu, při kterém většinu aktivit provozujeme vsedě nebo při nich vykonáváme chudý pohybový stereotyp, dochází často k poruchám pohybového aparátu. Ty se pak projevují celou škálou nepříjemných příznaků, počínaje pocitem trvalé únavy až po vysloveně bolestivé stavy. Masáž je jednou z účinných metod, jak lze tyto hendikepující pocity zmírnit.

Účinky masáže

Masáž ovlivňuje celkový stav organismu, a to jak tělesný, tak duševní. Účinek na tělesnou stránku se projevuje mnoha způsoby, například:

  • urychlení odstraňování povrchových a zrohovatělých vrstev kůže
  • podstatné zvýšení výživy kožních buněk a zlepšení jejich činnosti
  • zvláčnění pokožky, je pevnější a pružnější
  • zpomalení tvorby vrásek
  • hlubší účinek mechanického působení celkově zlepšuje krevní a mízní oběh
  • přispívá k odtoku zplodin
  • podporuje látkovou výměnu
  • ve svalech dochází k uvolnění ztuhlých míst
  • drážděním nervových zakončení se zlepšuje jejich výživa
  • podle intenzity působení může masáž působit povzbudivě, nebo naopak relaxačně s uklidňujícím dojmem
  • masáže také zřejmě podporují tvorbu endorfinů v mozku, které v organismu fungují jako přírodní utišující prostředky

Jóga

Věk po čtyřicítce vyloženě vybízí k tomu, abyste o své tělo pečovali. Pokud neradi sportujete a nejste příznivci aktivního pohybu, tak jóga může být pro Vás správným řešením. Jóga je ucelený systém fyzických, dechových, relaxačních a meditačních technik. Zahrnuje rovněž další speciální techniky, např. bandhy a mudry. Jóga v denním životě je vhodná pro člověka každého věku a úrovně fyzických možností. Jejím cílem je pomoci člověku získat a zlepšit tělesné, duševní, sociální a duchovní zdraví a dosáhnout harmonie. Jóga je věda o těle, mysli, vědomí a duši. Nezabývá se tedy pouze fyzickou složkou, ale zahrnuje i duševní a duchovní aspekt. Pozitivní myšlení, nasměrování myšlenek na svou víru, vytrvalost, kázeň, modlitba, ale i laskavost a pochopení jsou cestou, která vede k sebepoznání.

Jak začít s jógou

Pro začátek určitě doporučuji využít zkušeného instruktora. Dále pak můžete postupovat sami pomocí literatury (např. kniha Jóga od A do Z) nebo s pomocí webových stránek. Například na svých stránkách www.bio-life.cz mám sekci Jóga online, kde jsem nafotila základní ásany (pozice) jógy, které vychází právě z uvedené knihy a jsou rozdělené podle obtížnosti (začátečník, středně pokročilý a pokročilý). Najdete zde také informace o relaxaci, meditaci a dechových cvičeních.

Foto:
č. 1 - Pete Bellis / Flickr - https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/
č. 2 - Daniela / Flickr - https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/
č. 3 - Natalie Lucier / Flickr - https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.0/


Líbil se Vám článek?
Sdílejte ho na Facebook. Děkujeme.

Související články:

Diskuse k článku:
Reklama:
Uživatelské jméno:
Heslo:
Text:
...
Upozornit na novou odpověď e-mailem.
Před napsáním příspěvku nepřehlédněte pravidla diskusí. Děkujeme za jejich dodržování.

Zobrazit všechny příspěvky







Jméno: pamatovat
Heslo:
Víte, že...
...poslední objednávka v obchodě
Ronnie.cz byla před 62 sekundami?



Erasport, s. r. o. • Svahová 1537/2, 101 00 Praha 10 - Vršovice • IČ: 29052131, DIČ: CZ29052131 • Kontaktní údajeZásady ochrany osobních údajů
Copyright © 2010-2019 Erasport, s. r. o. • Copyright © 2001-2019 Ronnie.cz • Ronnie.cz je registrovaná ochranná známka. • Historie změn
Publikování nebo další šíření obsahu serveru Ronnie.cz je bez písemného souhlasu společnosti Erasport, s. r. o. zakázáno.
Vyhledávání:
RSS     Internetový magazín  ::   Sportovní obchod  ::   Fitness TV  ::   Lidé  ::   Diskusní fórum  ::   Fitness akademie  ::   Fitness centra