Reklama:
100 % Whey Protein + 500 g ZDARMA
Ochutnejte jednu z 12 variant příchutí špičkového WPC + WPI proteinu! Více zde.

Fyzioterapeut radí:
Kotník (I.) - poranění vazů

22.679 zhlédnutí
Ronnie.cz > Medicína > Patologie

Poradna odpovídá na konkrétní dotazy zájemců velmi zjednodušeně, aby jejímu
obsahu porozuměl skutečně i ten, kdo má nulové vědomosti o lidském organismu.

Hledáte-li podrobnější informace k daným tématům, využijte našeho vyhledávače
nebo členění příspěvků podle kategorií, mnoho odborněji laděných a podrobnějších článků jistě najdete.

Fyzioterapeut radí: Koleno (I.) - co byste měli vědět
Fyzioterapeut radí: Koleno (II.) - hrozba akutních zranění
Dnes jsem se podíval na dotaz mimo klasické "činkařské" prostředí. Předpokládám ale, že se i mnoho z Vás věnuje běhu nebo kolektivním sportům vyžadujícím rytmický pohyb dolních končetin vůči matičce Zemi. Samozřejmě je ale funkčnost okrajových částí Vašich dolních končetin extrémně důležitá i při silovém tréninku v posilovně. Pokud tedy není největší láskou Vašeho života předkopávání na milion způsobů. Přenechám ale už slovo někomu jinému.

Josef Gerneš :

Sedmnáctiletý fotbalista utrpěl poranění levého hlezna (ruptura dvou vnějších vazů). Měsíce od poranění je při zátěži hlezno bolestivé, málo pohyblivé s občasným píchnutím ve vnitřní straně tohoto hlezna a bolestivostí achilovky. Žádám o možné řešení revitalizace. Děkuji.

Upřímně doufám, že po úraze byla zahájena intenzivní rehabilitace. Při ní by samozřejmě měla být věnována péče akutnímu úrazu. Minimálně stejně důležité ale je se při ní věnovat i prevenci opakovaní tohoto problému. Zvlášť u fotbalisty. Společně s částečnými rupturami hamstringů jsou zranění kotníku tím nejčastějším problémem trápícím fotbalisty. Strukturálně poškozená, i když zahojená tkáň, má vždy vliv na funkci pohybového aparátu. Samozřejmě negativní. O to více se právě proto musí zapracovat na síle, koordinaci, elasticitě ovlivněných a úrazem ovlivňovaných segmentů pohybového aparátu. V případě kotníku jsou to prakticky celé spodní dvě třetiny těla. I takové šikmé břišní svalstvo tu bude na pořadu dne.

Z Vašeho dotazu mám pocit, že k vůbec žádné rehabilitaci nedošlo. Navíc pokud došlo k typickému poškození ATFL (anterior talofibular ligament) a k tomu navíc i CFL (calcaneofibular ligament), tak je bezproblémový návrat k plné zátěži náročný. Záleží na vážnosti poškození těchto vazů, ale i při jejich částečné ruptuře a následné intenzivní rehabilitaci trvá většinou 2 - 3 měsíce, než je kotník ve stavu jako před úrazem. Pokud jsou ruptury kompletní, bude to ještě horší. Jedna studie popisuje u 35 % fotbalistů, které potkal tento druh zranění, potíže ještě 6 měsíců po něm. Mezi tyto potíže patřily bolest, omezený rozsah pohybu, otoky, snížená svalová síla a nestabilita. Je však otázkou, jakou prodělali tito jedinci po úraze rehabilitační péči.

Vámi popsané potíže tedy nejsou nic výjimečného, zvláště při větším poškození, brzké zátěži a minimální, nebo dokonce žádné rehabilitaci. To neznamená, že je to dobře! Celé ty spodní dvě třetiny těla se musejí dát do kupy. Jestli si tedy nechci zadělávat na neustále se opakující potíže v budoucnu. Sportovců, kteří ve 25 letech dosportovali, není vůbec málo. Tak co s tím?

Koordinace, stabilita, síla a dynamika

Jako u mnoha dalších potíží je primárním prostředkem pro nápravu aktivní práce. Pasivní procedury jsou pouhý doplněk, nebo spíše taková pomocná berlička. Když bych měl přesto nějaké vyzdvihnout, byla by to aplikace laseru, a poté popřípadě tejpů. S laserem mám výborné zkušenosti jak se svými klienty, tak i sám na sobě. Na hojení poškozených svalů, vazů, popřípadě zánětů opravdu skvělá záležitost. Aplikace tejpů dopomáhá lepší svalové aktivitě nebo většímu uvolnění stažených tkání. Záleží, co je mým cílem dosáhnout, respektive jak je nalepím.

Jsou to ale jenom doplňky. Aplikace laseru mě překvapivě neochrání před opětovným poškozením nestabilního kotníku. Tejpy mi sice mohou pomoci s aktivací svalů, ale když s nimi nebudu pracovat a cvičit, je mi to samozřejmě k ničemu. Teď tedy k té aktivní práci.

Nejen po takovýchto úrazech je vhodná, respektive nutná tréninková regrese. Nemůžu začít skákáním jednou nohou na bednu. Musím začít pracovat s dolními končetinami v pozici, ve které to zvládnou jak koordinačně, tak i silově. Každý případ je trochu jiný, takže přesný tréninkový plán dost dobře nejde sepsat. Ve většině případů na úplném začátku stačí (více ani nejde) stabilizace kotníku vsedě s nohama na zemi. To znamená srovnání postavení paty a přednoží vůči bérci a třeba zatím nějaká dynamická práce do flexe a extenze v koleni při stabilním postavení nohy stále položené na zemi. A takováto "drobnost" může být v prvních fázích sci-fi. Nic mě ale neomezuje v tom, abych už od začátku makal na dynamické stabilitě, souhře a síle spodního trupu a oblasti kyčlí. Musím jen zvolit cviky, kdy nemám oporu o nohy. Takže například leh na boku nebo na zádech s využitím činek, míčů, pružných gum. Představivosti se meze nekladou.

Jakmile to dovolí zhojení tkáně a moje schopnost udržet stabilní postavení dolní končetiny, přecházím se cvičením do stoje na obou nohách. Což je 50% zátěž na jednu dolní končetinu z normálního stavu při chůzi. Zde pokračuji v práci na všem výše zmíněném - aktivita spodního trupu, kyčlí, kolen. Mohu si cviky pomůckami ulehčovat - držení se něčeho při předním dřepu, nebo ztěžovat - stahování kotníku a chodidla pružnou gumou do nestability při stoji, dřepu, kyčelním ohybu atd. Postupně pracuji na zvyšování zátěže směrem ke stabilnímu stoji na jedné noze. Zde mají místo různé nákroky, bulharské dřepy, zadní výpady s využitím flowinu. Jakmile udržím stabilní postavení celé dolní končetiny a trupu ve stoji na jedné noze, není ještě dobré bouchat šampaňské (v tomto případě to dětské, samozřejmě). Fotbalisté jenom neběhají po trávě tam a zpátky, ale občas kopnou do míče nebo se srazí s přemotivovaným spoluhráčem.

V této fázi je ještě tedy namístě nějaké dynamické a specifické cvičení. Vertikální nebo horizontální skoky a jejich variace (například výskok z obou a dopadnutí na jednu dolní končetinu atd.), unilaterální silové cviky (dřepy, mrtvé tahy na jedné noze). Do toho ještě zakomponujeme dynamickou práci s míčem (stoj na jedné noze a vysoké odehrávání míče druhou) a máme komplexní program nejen na nápravu, ale hlavně i na prevenci. V tomto možném nástřelu práce jsem se nezmiňoval o zvyšování rozsahu pohybu, respektive pohybu do dorzální a plantární flexe v kotníku (ta zakletá achilovka). Na tom se také pracuje s podobnou progresí, kdy začít se dá už vsedě. Osobně preferuji i zde aktivní přístup, tj. maximální stabilní a plynulý koncentricky-excentrický pohyb svalů bérce a chodidla oproti pasivnímu strečinku.

Pracovat je opravdu na čem. Většina věcí z pozdějších fází by ale podle mě měla být pevnou součástí tréninkové přípravy i u (zatím) nezraněných hráčů. A to nejen ve fotbale.

Máte-li dotaz pro našeho odborníka z oblasti fyzioterapie
a sportovního lékařství, využijte formuláře v tomto článku.

Chcete-li využít osobní terapie a služeb Romana Koubíka,
kontaktujte ho na Facebooku či webových stránkách.


Foto:
foto č. 1 - © Nevit Dilmen [CC BY-SA 3.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0) or GFDL (http://www.gnu.org/copyleft/fdl.html)], via Wikimedia Commons
foto č. 2 - By Boldie (Own work) [Public domain], via Wikimedia Commons
foto č. 3 - By BarneyStinson13 (Photo) [GFDL (http://www.gnu.org/copyleft/fdl.html) or CC BY-SA 3.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0)], via Wikimedia Commons
foto č. 4 - [http://www.pueblo.gsa.gov/cic_text/health/sports/ankle.gif source] ([http://www.pueblo.gsa.gov/cic_text/health/sports/injuries.htm context]) {{PD-USGov}} via Wikimedia Commons


Líbil se Vám článek?
Sdílejte ho na Facebook. Děkujeme.

Související články:

Diskuse k článku:
Reklama:
Uživatelské jméno:
Heslo:
Text:
...
Upozornit na novou odpověď e-mailem.
Před napsáním příspěvku nepřehlédněte pravidla diskusí. Děkujeme za jejich dodržování.

20.02.22:46Arnold Strong - A co foarm roller je v pořádku co se tyče bolesti?
20.02.07:41Poman - Bořiči mýtů: Hluboký stabilizační systém páteře
20.02.01:02Arnold Strong - Takze se dá říct že za tihle zraneni muže core a celkova s..
19.02.22:10Poman - Nedá se říci. Jsou tady obrovské rozdíly v poškození tkáně..
19.02.15:56Saphenus - Chcem sa opytat ako teda vyzera ukazkova starostlivost o p..
Zobrazit všechny příspěvky







Jméno: pamatovat
Heslo:
Víte, že...
...poslední objednávka v obchodě
Ronnie.cz byla před 49 sekundami?



Erasport, s. r. o. • Svahová 1537/2, 101 00 Praha 10 - Vršovice • IČ: 29052131, DIČ: CZ29052131 • Kontaktní údajeZásady ochrany osobních údajů
Copyright © 2010-2018 Erasport, s. r. o. • Copyright © 2001-2018 Ronnie.cz • Ronnie.cz je registrovaná ochranná známka. • Historie změn
Publikování nebo další šíření obsahu serveru Ronnie.cz je bez písemného souhlasu společnosti Erasport, s. r. o. zakázáno.
Vyhledávání:
RSS     Internetový magazín  ::   Sportovní obchod  ::   Fitness TV  ::   Lidé  ::   Diskusní fórum  ::   Fitness akademie  ::   Fitness centra