Reklama:
3 kila gaineru ZADARMO
Gainer s 21% podílem CFM proteinu nyní v extra výhodné akci! Více zde.

Fyzioterapeut radí:
Bolest v zádech - terapie (II.)

8.123 zhlédnutí
Ronnie.cz > Medicína > Patologie

Poradna odpovídá na konkrétní dotazy zájemců velmi zjednodušeně, aby jejímu
obsahu porozuměl skutečně i ten, kdo má nulové vědomosti o lidském organismu.

Hledáte-li podrobnější informace k daným tématům, využijte našeho vyhledávače
nebo členění příspěvků podle kategorií, mnoho odborněji laděných a podrobnějších článků jistě najdete.

Problémy se zády Vás očividně nepřestávají trápit. Dotazů se opět sešlo více, než kolik by obyčejná poštovní schránka dokázala pobrat. Naštěstí moderní elektronická takovéto omezení nemá, a proto jsem si všechny Vaše dotazy mohl přečíst. Na několik z nich se podíváme v dnešním díle poradny.

David Matula:

Již delší dobu, cca rok, mám po větší fyzické zátěži (posilovna, workout), ale i po běžném pracovním vytížení bolest v oblasti bočních beder, nejspíš jde o přetížené svalstvo. Fyzioterapeutka si myslí, že jde o čtyřhranný sval bederní, ortoped, u kterého jsem byl, mi řekl, že mi s tím moc nepomůže. Snažím se provádět kompenzační cviky, ale zatím nic moc nezabírá. Od dětství mám kyfózu. Nevíte, co by mi mohlo pomoct ? Děkuji mnohokrát.

Fyzioterapeut radí:
Bolest v zádech
- terapie
Strukturální
a funkční poruchy pohybového aparátu (I.)
Strukturální
a funkční poruchy pohybového aparátu (II.)
Ze zkušenosti se opravdu v takovýchto případech jedná zdaleka nejčastěji o funkční poruchy pohybového aparátu. Ať už by se jednalo o problém v kloubu, svalu, nebo fascii. Většinou jsou nějakým způsobem ovlivněny všechny tyto kooperující tkáně v určené oblasti, zvláště pokud je problém chronický. Jako v tomto případě. Ortopedi se opravdu spíše zaměřují až na nápravy těch strukturálních poškození, než aby u člověka řešili kvalitu pohybových vzorů. S problémem by Vám ale měl pomoci fyzioterapeut, kterého navštěvujete. Základem sice určitě je zjistit, co Vám způsobuje bolest, ať už by se jednalo o čtyřhranný sval bederní, nebo jiný sval či kloub, co je ale poté snad ještě daleko důležitější, je zjistit, proč se daná struktura přetíží, následkem čehož se stáhne nebo zablokuje. Jinak se potíží nezbavím. Řešit problém vždy po jeho objevení specifickou kompenzací (protažení, mobilizace atp.) není z dlouhodobého hlediska ideální.

Příčina přetížení struktur v této oblasti může být opravdu různorodá. Je na fyzioterapeutovi pokusit se ji odhalit. Přinejhorším se k problému přistoupí metodou pokus - omyl, než se objeví kámen úrazu. Souhra břišních svalů, hybnost pánve, stabilita chodidla, mobilita žeber... Potřebuji tedy prozkoumat kvalitu svých pohybových vzorů jak při běžné, tak i sportovní zátěži, a popřípadě je "opravit". Místo opravit bych asi spíše měl použít přesnější výraz přeučit. Jednoduchý příklad. Pokud při chůzi bude vést pohyb pánve místo aktivitou šikmého břišního svalstva výše zmíněným čtyřhranným svalem zádovým, dojde dříve nebo později k jeho přetížení a stažení, což mi může způsobovat nespecifickou tupou bolest v oblasti spodních zad. Přetíží se mi mimo jiné při chůzi, takže i bolesti budou často vázány na ni, respektive budou přicházet po ní.

Problém v popsané oblasti může mít původ opravdu v mnoha segmentech těla. Snazší cesta než pořádná diagnostika bohužel neexistuje.

Jan Cimpl:

Je mi 17 let a začalo mě bolet v oblasti vzpřimovačů a ve spodní části mezi lopatkami. Začíná mě to bolet už i při normálním pohybu. Od té doby, co mě to začalo bolet, tak mě to začalo omezovat při základních cvicích ve fitku. Nevíte, co by to mohlo způsobovat? Děkuji.

Stejně jako v minulém případě se bude jednat s největší pravděpodobností hraničící s jistotou o funkční poruchy pohybového aparátu. Řešení Vám tedy také nemohou nabídnout jiné než to již výše zmíněné. Poskytnutých informací k jakémukoliv hlubšímu závěru není mnoho, takže tímto skončila má odborná rada. Když ale vytáhnu zpod postele svoji zaprášenou věšteckou kouli, něco bych s její pomocí vykouzlil.

Velmi často vídám "obyčejné lidi" i sportovce s bolestmi v oblasti popsané v dotazu. Klinický obraz je zde velmi podobný. Velmi tuhý hrudník ve skoro všech směrech, funkčně zablokovaný do předklonu (flexe), na což navazuje velmi předozadně nestabilní přechodová oblast mezi hrudníkem a bedry, s velkou lehkostí utíkající neustále do výrazné hyperextenze (prohnutí dopředu). Celá nestabilní oblast je navíc opatřena dvěma hypertrofovanými staženými vzpřimovači, které spíše než sval připomínají poctivé německé bratwursty.

Pokud jste se někdo z Vás, milí čtenáři, právě poznali, nevěšte hlavu. Tohle je opravdu velmi častý nález. V takovýchto případech je třeba makat na spoustě věcí. Mobilita hrudníku a žeber, síla hrudních vzpřimovačů, elasticita dorzolumbální fascie a širokého svalu zádového, síla a předozadní stabilita horní oblasti beder… Tak bych mohl ještě pokračovat chvíli dále. Se vším se dá velmi dobře pracovat už při tréninku v běžné posilovně.

Pokud se většina mého tréninkového objemu odehrává v overhead pozicích (vzpírání, CrossFit, handstandy atp.), je zvláště důležité tento nesoulad odstranit

Petr Zich:

Je mi 51 let, posilování se věnuji od mládí, ale poslední 3 roky trpím bolestmi v bederní oblasti, které jsou provázeny neustálým křupáním a nesou se k pravé kyčli. Dle rentgenu vše v pořádku, dle rad odborné fyzioterapeutky posiluji, uvolňuji a stále stejné. Ráno lepší, večer horší, záleží na denní aktivitě. V posilovně bez problémů, zbytečně vzhledem k věku nezatěžuji páteř vertikálně. Nejhorší je chůze nebo činnost v mírném předklonu, například luxování. Za odpověď velice děkuji.

Opět se budeme pohybovat ve stejných vodách jako v předchozích dvou případech. Funkční problematika pohybového aparátu bude první a hlavní podezřelý, zvláště pokud byl rentgenový nález v pořádku. Na něm se tedy zdaleka neukáže vše důležité, ale to, co na rentgenu vidět není, se většinou projevuje jinak něž Vámi udané potíže. "Křupání" v oblasti páteře v drtivé většině případů souvisí právě s funkčními kloubními blokádami obratlů, respektive s uvolňováním těchto blokád. Problém nevidím v tom "křupnutí", ale v tom, že tam vlastně má co křupnout. Že dojde k vytvoření té blokády. Ty zjednodušeně řečeno vznikají nejvíce na podkladě nestability postižené části trupu. Funkční kloubní blokády jsou velmi často zdrojem negativních subjektivních pocitů. Ať už přímo bolesti, nebo pocitu tlaku až intenzivního sevření. Pokud na problému pracuji a nedostavuje se žádný výsledek, je samozřejmě něco špatně.

Mohu pracovat na špatných věcech. Tedy posiluji nebo protahuji věci, které jsou sice tuhé nebo slabé, ale celkový obraz problému neovlivňují. Také mohu pracovat na správných strukturách, ale špatně. Například izolovaně posiluji hýždě unožováním místo toho, abych trénoval práci těchto svalů ve stoji na jedné noze. A v neposlední řadě mohu cvičením ovlivňovat žádoucí tkáně dobrým způsobem, jen je intenzita (objem, frekvence) toho tréninku moc malá na vytvoření výsledků.

Jinak s vertikální zátěží "vzhledem k věku" bych si rozhodně nedělal až takové starosti. Páteř není z cukru a určitý stupeň dynamické zátěže jí naopak dělá dobře, zvláště pokud sportuji celý život. Vzít padesátníka, který nikdy nesportoval, a nacpat ho hned do stojanu pod 150kg činku není rozhodně dobrý nápad. Pokud jsem ale na trénink zvyklý, tak proč ne? Dřepy nebo ty "vražedné" mrtvé tahy dělají páteři dobře. Pokud tedy cvičím technicky správně a nejdu na úplnou hranu možností mého těla (často).

Máte-li dotaz pro našeho odborníka z oblasti fyzioterapie
a sportovního lékařství, využijte formuláře v tomto článku.

Chcete-li využít osobní terapie a služeb Romana Koubíka,
kontaktujte ho na Facebooku či webových stránkách.


Foto:
foto č. 1 - Nevit Dilmen [CC BY-SA 3.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0) or GFDL (http://www.gnu.org/copyleft/fdl.html)], via Wikimedia Commons
foto č. 2 - By BruceBlaus. When using this image in external sources it can be cited as: Blausen.com staff (2014). "Medical gallery of Blausen Medical 2014". WikiJournal of Medicine 1 (2). DOI:10.15347/wjm/2014.010. ISSN 2002-4436. (Own work) [CC BY 3.0 (http://creativecommons.org/licenses/by/3.0)], via Wikimedia Commons
foto č. 3 - vlastní archiv


Líbil se Vám článek?
Sdílejte ho na Facebook. Děkujeme.

Související články:

Diskuse k článku:
Reklama:
Uživatelské jméno:
Heslo:
Text:
...
Upozornit na novou odpověď e-mailem.
Před napsáním příspěvku nepřehlédněte pravidla diskusí. Děkujeme za jejich dodržování.

Zobrazit všechny příspěvky







Jméno: pamatovat
Heslo:
Víte, že...
...poslední objednávka v obchodě
Ronnie.cz byla před 65 sekundami?



Erasport, s. r. o. • Svahová 1537/2, 101 00 Praha 10 - Vršovice • IČ: 29052131, DIČ: CZ29052131 • Kontaktní údajeZásady ochrany osobních údajů
Copyright © 2010-2018 Erasport, s. r. o. • Copyright © 2001-2018 Ronnie.cz • Ronnie.cz je registrovaná ochranná známka. • Historie změn
Publikování nebo další šíření obsahu serveru Ronnie.cz je bez písemného souhlasu společnosti Erasport, s. r. o. zakázáno.
Vyhledávání:
RSS     Internetový magazín  ::   Sportovní obchod  ::   Fitness TV  ::   Lidé  ::   Diskusní fórum  ::   Fitness akademie  ::   Fitness centra