Reklama:

Regenerace (XXXIV.): Aktivní regenerace - power jóga

Ronnie.cz > Medicína > Regenerace

Jak získat nebo aktivovat energii ve svém těle? Jak vyrovnat svalovou nerovnováhu? Jak lépe poznat své tělo a zlepšit jeho fungování jak po fyzické, tak i psychické stránce? Zkuste power jógu.

Tato moderní tělesná aktivita se před poměrně dlouhou dobou stala oblíbeným cvičebním systémem vhodným pro širokou veřejnost. Power jógu můžeme charakterizovat jako pravidelné opakování základních jógových pozic (ásan), které se dynamicky střídají.

Od jógy k power józe

Jóga jako obecný pojem je velice stará metoda. Její začátky sahají do Indie již do 5. století př. n. l. Zpočátku byla jóga duchovní cestou člověka, která byla ovlivněna tehdejší filosofií - východním náboženstvím. Postupně vznikalo mnoho stylů jógy, které měly určitý charakter. Někdy více meditační, jindy cvičební. A tak vzniká mimo jiné hatha jóga, která k duchovní cestě připojila i práci s tělem. Jde tedy o propojení ducha a těla a jejich společné trénování, upevňování a zkoušení.

Power jóga vychází z hatha učení. Hatha jóga se řídí principy tzv. osmi stupňů. Jde např. o morální principy (společenské a osobní), přístup k životu, cvičební pozice, ovládání dechu, práce se smysly, koncentrací a meditací. Jógový život v těchto principech je velice náročný, vyžaduje soustavnou práci, oddanost a odhodlanost. Power jóga se z těchto osmi stupňů soustředí hlavně na cvičební pozice (ásany) a procvičování dechových technik.

Zhruba v 80. letech 20. století vzniká ve Spojených státech power jóga, která nabízí široké veřejnosti systém cvičení. Power jóga nestojí na striktním dodržování pravidel a nařízení, ale na chuti komplexně zapojit své tělo.

Princip cvičení

Jak jsme už řekli, power jóga je komplexní činnost. Zapojíme celé tělo, zpevníme svalstvo, protáhneme a uvolníme zkrácený a ztuhlý pohybový aparát, naučíme se koncentraci, relaxaci. Aktivní cvičení je pak podporováno hlubokým a pravidelným dechem, který nám pomáhá při práci s tělem a myslí.

Pravidelným cvičením power jógy získáme:

  • lepší fyzickou kondici
  • pružné a funkční svaly, které nebudou zkrácené
  • volný kloubní aparát
  • schopnost obnovovat a využívat energii
  • rovnováhu mezi tělem, duší a myslí
  • harmonii, která vede k duchovnímu růstu a podporuje duševní zdraví

Power jóga je propojení tělesných pozic s dýcháním. Aby cvičení bylo účinné, je zapotřebí propojit pohyby těla s rytmem dechu. Zvládnutí cviků není zpravidla problém, protože jóga nabízí pro začátek i lehčí varianty provedení daného cvičení. Také s pomocí některé cvičební pomůcky můžeme správnost cviku podpořit. Power jóga ale využívá náročnější cviky, často v kombinaci s balančními pozicemi. Nejčastějším problémem při cvičení je správné dýchání a zapojení pánevního dna, které slouží ke zpevnění těla.


Shanti nabízí v prostorách s vytříbeným designem masáže mnoha druhů, které poskytují speciálně vyškolené terapeutky z Thajska s dlouholetými zkušenostmi. Svěřte své tělo a mysl naší péči, zavřete oči, poslouchejte hudbu, vnímejte svůj dech, uvolněte se a užívejte.


Dýchání

Správně dýchat není tak jednoduché, jak by se mohlo na první pohled zdát. V současné době jsou velice často k vidění špatné dechové stereotypy, při nichž dochází k přetěžování hrudní části a málo používané nebo vůbec nepoužívané břišní části těla. To pak může přispívat k různým zdravotním potížím (např. oblast bederní a hrudní páteře).

Rozlišujeme 3 základní typy dýchání - břišní (hluboké), hrudní - mezižeberní (střední) a podklíčkové (mělké). Jóga využívá všechny tři typy dechu, kdy nádech je prováděn nosem a výdech pusou. Nádech začíná od břicha, které se vyklenuje a pokračuje do mezižebří (hrudník se rozpíná do šířky) až k podklíčkové oblasti. Nádech i výdech je aktivní proces, který vyžaduje spolupráci dechových svalů (bránice, mezižeberních svalů a svalů hrudníku). Toto je třeba mít při cvičení na paměti. Je tedy nezbytné se při cvičení na svůj dech soustředit a pokusit se ho sladit s cvičebními pozicemi. Dýchání by ale mělo být volné a pravidelné a nesmíme zadržovat dech.

Nácvik správného hlubokého dýchání

Aby se Vám podařilo zvládnout při cvičení správný jógový dech, je možné se ho jednoduše naučit ještě před cvičením. Lehněte si na záda, pokrčte nohy. Zkuste volně dýchat a pozorujte svůj dechový stereotyp. Potom zkuste hluboký dech - břicho, mezižebří a podklíčková oblast. Pro lepší procítění a usnadnění dechu je možné postupně na dechové oblasti položit své ruce. Dotykem našemu tělu pomůžeme lépe do těchto oblastí dýchat.

Zpevnění těla

Zapojení pánevního dna při cvičení je důležité nejen ke zpevnění těla, ale také k regulaci energie, která při cvičení naším tělem hýbe. Ovládání našeho pánevního dna bývá stejný problém jako správný dechový stereotyp. Tato svalová část těla bývá velice ochablá, nepoužívaná a mnozí z nás ji neumí ani správně zapojit, natož využívat při pohybu.

Jóga ale s pánevním dnem hodně pracuje a je důležité toto cvičení zvládnout i pro běžný život. Ke zpevnění těla používáme tzv. hráz, což je oblast mezi konečníkem a genitáliemi. Hráz se snažíme izolovaně stáhnout, tzn. bez současného stažení konečníku a genitálií. Stažení se snažíme provádět nahoru a dozadu k páteří.

Nácvik správného zapojení pánevního dna

Tak jako jsme zkoušeli správný dech, i v této poloze můžeme trénovat pánevní dno. Lehneme si tedy na záda s pokrčenými koleny a vnímáme stahy pánevního dna vzhůru a dozadu k páteři.

Power jóga a náš organismus

Cvičení power jógy má na naše tělo komplexní účinek. Ovlivňuje tělo i ducha. Cvičením působíme na orgány, svaly, kosti a klouby, krevní oběh, lymfatický a nervový systém a žlázy s vnitřní sekrecí (hormony).

Zásady cvičení

Power jóga má určité zásady stejně jako každá jiná tělesná aktivita.

V rámci cvičení dbejte na:

  • pravidelný, pomalý a hluboký dech
  • aktivaci pánevního dna
  • správnost provádění cviků
  • vhodné oblečení a klidné místo, cvičte cca 3 hodiny po jídle
  • cvičení na boso nebo na povrchu, který neklouže
  • zdravé cvičení - necvičte při nemoci, bolestech, zánětech, krátce po operacích, v těhotenství, při závažných onemocněních (rakovina, diabetes, epilepsie...), při menstruaci

Vedení sestavy

Cvičební sestava se skládá z určitých prvků, které je zapotřebí dodržet, aby bylo cvičení účinné. Sestava začíná zahřátím (základním, hlubokým), přechází k posilovacím aerobním cvikům, které se střídají vestoje, na zemi (sed, leh na břiše a zádech), v obrácených pozicích (svíčky), a následuje závěrečná relaxace.

Pomůcky při cvičení

Při cvičení nám tyto pomůcky mohou usnadnit překonání např. počáteční ztuhlosti, zkrácení šlach nebo menší ohebnosti. Jde např. o různé pěnové nebo dřevěné bloky, pásky, poslouží ale stejně tak i např. srolovaný ručník.

Power jóga je opravdu dynamické cvičení jógových pozic za výrazné podpory dechu. Pokud vyzkoušíte, určitě Vás překvapí svou náročností a schopností aktivovat svaly, které běžně nepoužíváte.

Foto:
č. 1 - Eli Christman /Wikimedia Commons
č. 2 - Yoga4love /Wikimedia Commons
č. 3 - Jessmcintyre / Wikimedia Commons


Líbil se Vám článek?
Sdílejte ho na Facebook. Děkujeme.

Související články:

Diskuse k článku:
Reklama:
Uživatelské jméno:
Heslo:
Text:
...
Upozornit na novou odpověď e-mailem.
Před napsáním příspěvku nepřehlédněte pravidla diskusí. Děkujeme za jejich dodržování.

Zobrazit všechny příspěvky







Jméno: pamatovat
Heslo:



Erasport, s. r. o. • Svahová 1537/2, 101 00 Praha 10 - Vršovice • IČ: 29052131, DIČ: CZ29052131 • Kontaktní údajeZásady ochrany osobních údajů
Copyright © 2010-2019 Erasport, s. r. o. • Copyright © 2001-2019 Ronnie.cz • Ronnie.cz je registrovaná ochranná známka. • Historie změn
Publikování nebo další šíření obsahu serveru Ronnie.cz je bez písemného souhlasu společnosti Erasport, s. r. o. zakázáno.
Vyhledávání:
RSS     Internetový magazín  ::   Sportovní obchod  ::   Fitness TV  ::   Lidé  ::   Diskusní fórum  ::   Fitness akademie  ::   Fitness centra