Reklama:

Regenerace - úvod (II.)

Ronnie.cz > Medicína > Regenerace

V úvodním povídání jste se dozvěděli, co to je regenerace, proč je pro všechny sportující jedince tak důležitá a čím můžete přispět, aby Vaše tělo lépe a rychleji zregenerovalo a bylo připraveno na další výkon a abyste udělali vše pro vyloučení možnosti zranění. Pro pochopení toho, jak nejen regenerace v těle probíhá, je nezbytné znát pozadí fungování svalu, na které se podíváme v dnešním díle.

Fyziologie svalu a svalová kontrakce

Abychom lépe porozuměli, proč je regenerace pro tělo důležitá, pojďme si trochu přiblížit stavbu a fyziologii svalu a říct si, co zahrnuje svalovou práci.

Stavba svalu a svalová kontrakce

Pokud se podíváme na sval v mikroskopu, zjistíme, že se skládá z několika stovek svalových vláken. Tyto mnohojaderné útvary jsou vlastně jakousi "protáhlou" svalovou buňkou, tedy místem, kde se odehrávají ty nejdůležitější mechanismy zajišťující pohyb. Základními komponentami svalových buněk jsou aktin a myozin. Tyto chemické látky si lze představit jako dlouhá vlákna, která se k sobě při zahájení pohybu připoutají a zasunou se do sebe. Tím dochází ke zkrácení svalu, čili ke svalové kontrakci.

Impulsem pro tento děj je vzruch přicházející nervovými vlákny z míchy nebo z vyšších úrovní nervového systému. Dochází tak k realizaci pohybu, který chcete učinit. Nervový podnět vyvolá ve svalu změnu napětí buněčné membrány, čímž se do svalového vlákna dostane z krve velké množství vápníku. Tento chemický prvek tedy není v těle důležitý, jak se mnozí domnívají, jen pro stavbu a remodelaci kostí, ale také pro svalovou činnost, kde společně s ATP (adenosintrifosfát) působí na navázání již zmíněného myozinu na aktin.

Důležitost ATP ve svalu dokumentuje velké množství volně dostupných přípravků vyskytujících se na našem trhu a sloužících jako zdroj energie. V různých sportovních prodejnách se lze setkat také s přípravky, které obsahují celé spektrum aminokyselin. Pozorného čtenáře jistě hned napadne, k jakému účelu tyto preparáty slouží. Ano, je to k nárůstu svalové hmoty. Bílkoviny aktin a myozin, tedy základní svalové komponenty, jsou totiž složeny z několika stovek aminokyselin.

Již bylo naznačeno, že pro sval je jako zdroj energie důležitá látka ATP, ovšem ta se ve svalu nevytvoří sama od sebe. Na jejím vzniku se podílí zejména štěpení glukózy a ve druhé linii také štěpení mastných kyselin, tedy tuků. Podle toho, jakou látku sval pro štěpení přednostně využívá, můžeme svaly rozdělit na dva druhy.

Typy svalů

První skupinu nazýváme červené svaly (které reprezentuje například svalstvo zádové). Tyto svaly zajišťují pomalé, ale dlouhodobé pohyby vytrvalostního charakteru, k čemuž je uzpůsobena také jejich stavba. Svalová vlákna obsahují velké množství mitochondrií, tedy jakýchsi buněčných továren na energii, velké množství myoglobinu a jako hlavní energetický zdroj využívají mastné kyseliny. Tuky jsou totiž štěpeny mnohem pomaleji než cukry, ovšem jejich energetický výtěžek je mnohonásobně vyšší. Z toho vyplývá funkce červených svalů, tedy pomalý, ale dlouhodobý pohyb.

Druhým typem jsou svaly bílé, které se kromě světlejší barvy liší tím, že pro svou činnost získávají energii z glukózy. Příkladem mohou být některé svaly ruky, tedy svaly zajišťující velmi jemné pohyby. Sprinter na stometrové trati tak spálí velké množství glukózy, ovšem jeho atletický kolega maratónec využívá energii získanou rozkladem mastných kyselin. Dlouhodobá svalová zátěž je tak ideálním prostředkem pro hubnutí, čehož využívají trenéři a majitelé fitness center při přípravě svých cvičení.

Pálení svalů

Sportovci se v řadě případů tréninku setkávají s nepříjemným pocitem pálení svalů. Tato skutečnost vychází z toho, že sval není schopen pracovat nepřetržitě dlouhý časový úsek a brzy se unaví. Hlavní příčinou nepříjemné svalové bolesti je, že jako odpadní produkt štěpení glukózy vzniká tzv. laktát, metabolit kyseliny mléčné. Lidské tělo je ovšem věc velmi důmyslná, proto se laktát v játrech znovu přemění na glukózu, která se opět dostane krevním oběhem do svalu, celý cyklus tak může pokračovat.

Po sportovním výkonu je s pálením svalů často spojen také pocit dechové nedostatečnosti, lidově řečeno: "člověk nemůže popadnout dech". Ke svalové práci je totiž zapotřebí, jako ostatně pro jakoukoli činnost v těle, přísunu kyslíku. V tomto článku již byla uvedena jedna cesta získávání ATP (glukóza, mastné kyseliny), ovšem kyslík produkuje energie suverénně nejvíce. Sval je naprogramován tak, že po každé své činnosti, na kterou spotřebuje určité množství ATP, se toto množství musí opět doplnit do původního stavu. Proto se zrychlená dechová frekvence objevuje nejen během cvičení, ale i po jeho skončení. Tomuto jevu se říká kyslíkový dluh. Jde o nedostatečné zásobení pracujících svalů kyslíkem, protože intenzita sportovní aktivity je vyšší, než je dýchací a krevní oběh schopen v danou chvíli pokrýt. Za tohoto stavu se tvoří více laktátu, než je organismus schopen přeměnit, a hromadí se ve svalech. Dochází k jejich zakyselení, pocitu bolesti a snížení výkonu. Čím déle pracuje organismus v tomto režimu, tím více jsou svaly laktátem poškozovány a tím více později bolí a jejich regenerace vyžaduje delší čas.

Modely získávání energie z tuků a cukrů probíhají v těle vždy souběžně, ale jejich způsob využití je individuální. Aby se zakyselení minimalizovalo, je vhodné se před každým sportovním výkonem řádně zahřát po dobu asi deseti minut. Za tuto dobu by se mělo plně aktivovat využití energie z tuků, takže k přeměně energie z cukrů a tím i vyplavování laktátu bude docházet výrazně méně.

Rozdělení regenerace

Slovo regenerace dnes v hojné míře nahrazuje výraz wellness. Je to svět smyslových prožitků, barev a tělesné i duševní harmonie. Pokud jsme pochopili, že pohyb je pro tělo velmi důležitý, pojďme se naučit i odpočívat a čerpat energii.

Regeneraci si v našem seriálu rozdělíme na:

  • aktivní
  • pasivní

Pasivně můžeme odpočívat v teple, chladu, suché sauně, vlhké páře, při různých druzích masáží a vodních procedur.

Regenerovat můžeme ale i pohybem, např. běh, plavání, nebo čím dál více oblíbená jóga či pilates. Namáhané partie při něm protáhneme a celkově zklidníme a ochablé svalstvo posílíme. Další možností aktivní regenerace je spolupráce s dobrým fyzioterapeutem, který Vám může poradit např. kompenzační cvičení. Cílem je vyrovnání zatížení, které pro tělo znamená sportovní aktivita a vyrovnání případné vzniklé svalové nerovnováhy. Jestliže budou Vaše svaly v nerovnováze, tedy některé zkrácené a jiné oslabené, počítejte s tím, že Váš sportovní výkon bude výrazně nižší, než by mohl být, kdyby byly v optimálním stavu. Další nepříjemností, které se můžete vyhnout, je vyšší pravděpodobnost zranění Vašeho pohybového aparátu, hlavně svalů, jejich šlachových úponů, vazů a kloubních pouzder. Cílem je tedy protáhnout ztuhlé a zkrácené svaly a naopak posílit ochablé svalstvo. Více a podrobněji se o jednotlivých možnostech dozvíte v dalších dílech tohoto seriálu.

V tomto díle jsme se podívali zblízka do svalu, seznámili jsme se s využíváním energie v něm
a lehce nastínili, o čem budou další díly. Můžete se tedy těšit na podrobné informace
o možnostech aktivního a pasivního odpočinku, co zahrnují jednotlivé procedury,
pro koho jsou vhodné, či na co si dávat pozor.


Líbil se Vám článek?
Sdílejte ho na Facebook. Děkujeme.

Související články:

Diskuse k článku:
Reklama:
Uživatelské jméno:
Heslo:
Text:
...
Upozornit na novou odpověď e-mailem.
Před napsáním příspěvku nepřehlédněte pravidla diskusí. Děkujeme za jejich dodržování.

19.05.20:11guruhonza - na T-Nation webu rozebírají vlákna docela podrobně a jsou ..
19.05.19:34Garp - my to bereme fakt jednoduše..heh třeba že po 10 minutách z..
19.05.18:01arkan - Já po nikom nechci vysoce fundované přednášky, ale jak píš..
19.05.17:44Majka - Všechny svaly obsahují oba typy svalových vláken (resp. ty..
19.05.17:30Garp - Autor/ka článku problematiku trochu zjednodušila. Asi aby ..+1
19.05.16:10arkan - cituji z článku \\\\\\`Typy svalů První skupinu nazýváme..+1
19.05.13:01Garp - neodpustím si pochybnost o odstavci...`Aby se zakyselení m..
19.05.12:59Garp - neodpustím si pochybnost o odstavci...`Aby se zakyselení m..
Zobrazit všechny příspěvky







Jméno: pamatovat
Heslo:



Erasport, s. r. o. • Svahová 1537/2, 101 00 Praha 10 - Vršovice • IČ: 29052131, DIČ: CZ29052131 • Kontaktní údajeZásady ochrany osobních údajů
Copyright © 2010-2019 Erasport, s. r. o. • Copyright © 2001-2019 Ronnie.cz • Ronnie.cz je registrovaná ochranná známka. • Historie změn
Publikování nebo další šíření obsahu serveru Ronnie.cz je bez písemného souhlasu společnosti Erasport, s. r. o. zakázáno.
Vyhledávání:
RSS     Internetový magazín  ::   Sportovní obchod  ::   Fitness TV  ::   Lidé  ::   Diskusní fórum  ::   Fitness akademie  ::   Fitness centra