Reklama:
Nejsilnější Tribulus 2+1 ZDARMA
Tribulus 90 % obohacený o ZMA opět v akční nabídce! Více zde.

Regenerace - úvod (I.)

Ronnie.cz > Medicína > Regenerace

Regenerace je často slýchaný a používaný termín. Víte ale, jak správně regenerovat a jaké techniky je možné k tomu využít? Občas slyšíme, že zanedbaná regenerace zapříčinila snížený výkon či dokonce zranění vrcholového sportovce. To samé se však týká i rekreačních sportovců. Po jakémkoliv sportovním výkonu, ať už se jedná o víceméně náhodnou či ojedinělou účast na sportovní akci, nebo pravidelný trénink, se doporučuje přiměřená regenerace. Proč je ale tak důležitá a proč bychom ji neměli podceňovat?

Přístup jedince k regeneraci bývá většinou nedostatečný, protože nemáme pocit, že odpočívání např. v sauně může být součástí našeho tréninku. Pojem regenerace můžeme vysvětlit jako obnovu sil. Je to biologický a společenský proces, který má za úkol vyrovnat a obnovit reverzibilní (vratný) pokles funkčních schopností organismu a jednotlivých orgánů. Je také významnou prevencí poškození z přetížení. Regenerace je zabezpečována řadou činností člověka, které mají odstraňovat únavu a obnovovat schopnost vypořádat se úspěšně s novou zátěží.

Co je pro správný sportovní život člověka důležité?

  • rozumně regulovat tělesnou zátěž
  • zátěž střídat s odpočinkem a odpočinkové fázi věnovat dostatek času
  • naučit se vhodně relaxovat (tělesně i duševně)
  • věnovat se mimosportovním činnostem
  • včas odhalovat a řešit tělesné i psycho-sociální problémy

Odpočívání by mělo být součástí tréninku!

Pokud bereme svůj sport alespoň trochu vážně a hlavně pokud chceme dosáhnout zlepšení výkonů a posunout hranice našich možností zase o kousek dál, pak je nezbytné, jak jsme si již řekli, naučit se kvalitně regenerovat a odpočívat. Teprve jakmile se naučíme znát dobu potřebnou k regeneraci, můžeme si kvalitně naplánovat trénink.

Co nám může pomoci urychlit regeneraci?

Zklidnění - cool down - po těžkém sportovním výkonu (těžký trénink, fotbalový zápas, dlouhá vyjížďka na kole, delší squashový zápas...) by mělo následovat zklidnění. Můžeme zařadit lehký výklus (i následující den), pomalé šlapání na kole na nejlehčí převod, procházku... Někdy pomůže jakákoliv činnost bezprostředně po výkonu - například sklízení tréninkových pomůcek, úklid tenisových kurtů. Pokud dodržíme fázi zklidnění, oceníme to například už jen proto, že po následující sprše z nás nepoteče pot tolik, jako kdybychom šli do sprch ihned po výkonu. Někdy se tomu také proto říká "vykapání".

Strečink, protažení - protažení svalů snižuje napětí v nich a zároveň podpoří látkovou výměnu ve svalech, čímž samozřejmě také urychluje regeneraci. Při všech cvicích na protažení byste měli cítit tah (tedy jak se sval napíná), ale nikdy ne bolest. Předejdete tak naprosto zbytečným úrazům.

Doplnění tekutin a energie - při větším sportovním výkonu bývá přirozenou cestou z organismu odčerpáno velké množství vody a spolu s ní i minerální látky. Vodu i minerály je nutno doplňovat už při výkonu, ale pak je potřebné je během 24 hodin dostat na stejnou úroveň jako před výkonem. Vhodné jsou proto minerální vody nebo, pokud chceme regeneraci urychlit, můžeme použít některý z široké nabídky isotonických a hypotonických nápojů. Ztracenou energii doplníme vhodnou stravou - tady platí, že každý má jinou chuť a někdo po výkonu nemůže pozřít nic, dělá se mu zle od žaludku. Obecně by pro bezprostřední doplnění energie měly převažovat sacharidy - ovoce, těstoviny nebo třeba energetické tyčinky a doplňky, které mají ideální skladbu minerálů, vitamínů a sacharidů.

Sprchování, vodní lázeň, saunování, plavání - všechny tyto činnosti jsou příjemné i normálně, ale po sportovním výkonu dvojnásob. Někdo dává přednost sprše (ta je v cizím prostředí mnohem hygieničtější), někdo delšímu pobytu v teplé vodě ve vaně. Obojí má své výhody i nevýhody. Ve sprše si prochladlé svaly moc neprohřejeme, ale zase se nepřipravujeme pocením o další vodu z těla jako při horké lázni nebo sauně. Plavání v bazénu je sice fajn a pár temp nás příjemně uvolní, ale pokud bychom to přehnali, dosáhneme pravého opaku. V bazénu proto spíše relaxujeme a snažíme se svaly zlehka protřepávat. Naprosto ideální je bazén s vířivkou nebo s masážními proudy. Saunu bychom měli nejprve zkusit za normálních okolností - tedy ne po výkonu. Nejprve raději zjistíme, co to s námi udělá v klidovém stavu. Jinak o sauně platí totéž co o horké koupeli - pozor na úbytek další vody - proto musíme doplňovat tekutiny. Podrobněji se těmito možnostmi regenerace budeme zabývat v dalších částech seriálu o regeneraci.

Masáž, automasáž - kapitola sama pro sebe, protože dobře provedená masáž může velmi podstatně zkrátit potřebu času na regeneraci. I na různé možnosti masáží se můžete těšit v některém z dalších dílů seriálu.

Doplňky výživy pro regeneraci - původně byly vyvíjeny a určeny převážně pro profesionální sportovce. Dnes již tomu tak dávno není. Mnoho výrobců nabízí různé přípravky pro rychlejší regeneraci i ve formě přijatelné a doporučené také pro amatérský sport.

Regenerace ale neznamená jen vlastní péče o tělesnou a psychickou stránku těla po výkonu. Jde o celkový přístup k sobě samému. Regenerační procesy proto můžeme také podpořit správnou životosprávou, pozitivním myšlením, dostatkem spánku, atd.

V úvodním díle jsme si vysvětlili samotný pojem regenerace, v dalším díle se dočtete,
jak funguje sval a seznámíte se i s využíváním energie v něm.


Líbil se Vám článek?
Sdílejte ho na Facebook. Děkujeme.

Související články:

Diskuse k článku:
Reklama:
Uživatelské jméno:
Heslo:
Text:
...
Upozornit na novou odpověď e-mailem.
Před napsáním příspěvku nepřehlédněte pravidla diskusí. Děkujeme za jejich dodržování.

24.12.13:43iwillbehuge - Skvělý soubor článků, díky za něj, toto téma je často na p..
Zobrazit všechny příspěvky







Jméno: pamatovat
Heslo:
Víte, že...
...poslední objednávka v obchodě
Ronnie.cz byla před 104 sekundami?



Erasport, s. r. o. • Svahová 1537/2, 101 00 Praha 10 - Vršovice • IČ: 29052131, DIČ: CZ29052131 • Kontaktní údajeZásady ochrany osobních údajů
Copyright © 2010-2019 Erasport, s. r. o. • Copyright © 2001-2019 Ronnie.cz • Ronnie.cz je registrovaná ochranná známka. • Historie změn
Publikování nebo další šíření obsahu serveru Ronnie.cz je bez písemného souhlasu společnosti Erasport, s. r. o. zakázáno.
Vyhledávání:
RSS     Internetový magazín  ::   Sportovní obchod  ::   Fitness TV  ::   Lidé  ::   Diskusní fórum  ::   Fitness akademie  ::   Fitness centra